Εισήγηση Αντιδημάρχων, Τογιοπούλου, Κορδά και Ασπράγκαθου, για το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2022: Έχουμε μέχρι τώρα εγκεκριμένη χρηματοδότηση έργων, η οποία υπερβαίνει τα 250  εκατ. ευρώ

 

Εισήγηση Αντιδημάρχων, Τογιοπούλου, Κορδά και Ασπράγκαθου, για το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2022: Έχουμε μέχρι τώρα εγκεκριμένη χρηματοδότηση έργων, η οποία υπερβαίνει τα 250  εκατ. ευρώ

 

Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πατρέων, συζητά το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Πατρέων, για το 2022.

Εισηγητές  είναι  οι τρεις Αντιδήμαρχοι: 

-Αναστασία Τογιοπούλου, Αντιδήμαρχος Πολεοδομικού Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού, Δόμησης, Δημοτικής Περιουσίας & Δημοτικών Ενοτήτων Βραχναιίκων-Παραλίας-Μεσσάτιδας

-Χρήστος Κορδάς,  Αντιδήμαρχος Αρχιτεκτονικού Έργου – Η/Μ & Έργων Υποδομής

-Νίκος Ασπράγκαθος, Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Μελετών Έργων Πρασίνου, Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Μηχανολογικού Εξοπλισμού.

 

Η εισήγηση έχει ως εξής:

 

«Η σημερινή συνεδρίαση είναι από τις πιο σημαντικές, γιατί συζητάμε το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου, για το 2022.

Από το 2014, όταν με την ψήφο του Πατραϊκού λαού, αναλάβαμε την ευθύνη της διοίκησης του Δήμου, πορευόμαστε σταθερά, με συνέπεια λόγων και έργων, ως λαϊκή αντιπολίτευση, ενάντια στις αντιλαϊκές πολιτικές, που εκπορεύονται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις και το κράτος τους.

Αποκαλύπτουμε τον αντιλαϊκό χαρακτήρα των Δήμων, που αποτελούν πλέον τμήμα του αστικού κράτους, μετά και τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις, με αφετηρία το 1990 και τον Νόμο «Καποδίστρια» και στη συνέχεια με τους Νόμους «Καλλικράτη» και «Κλεισθένη».

Αντιπαλεύουμε με όλα τα μέσα τη μεταφορά αρμοδιοτήτων του κεντρικού κράτους προς τους Δήμους, τη δραστική περικοπή της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, την απαγόρευση των προσλήψεων μόνιμου προσωπικού, την επιβάρυνση του λαϊκού εισοδήματος.

Βάζουμε εμπόδια στην υποβάθμιση και την εμπορευματοποίηση βασικών κοινωνικών δομών και υπηρεσιών.

Πρωταγωνιστικός στην υλοποίηση του αστικού σχεδιασμού για στήριξη της κερδοφορίας των διάφορων επιχειρηματικών ομίλων, είναι ο ρόλος της ΚΕΔΕ, που, σε απόλυτο συντονισμό με το Υπ. Εσωτερικών, μπαίνει μπροστά στην υλοποίηση των κεντρικών κατευθύνσεων της Κυβέρνησης. Επιβεβαιώνεται και από το πρόσφατο συνέδριό της, ότι η ΚΕΔΕ έχει αφήσει κατά μέρος το πεδίο της όποιας διεκδίκησης προς τη μεριά της Κυβέρνησης και λειτουργεί απόλυτα ως θεσμικό κρατικό όργανο, αναλαμβάνοντας μάλιστα ευθέως τη διεκπεραίωση μέρους του κυβερνητικού έργου, την υλοποίηση χρηματοδοτικών προγραμμάτων για τους Δήμους, την ενεργητική προώθηση των συμπράξεων και της διασύνδεσης με τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Ο λεγόμενος εκσυγχρονισμός και η αναδιοργάνωση της κρατικής και Τοπικής Διοίκησης, συνδέεται με τις γενικές ανάγκες του κεφαλαίου και γι’ αυτό συμβαδίζει με την ευρωενωσιακή πολιτική της επιλεξιμότητας των χρηματοδοτήσεων, τόσο του Ταμείου Ανάκαμψης όσο και του νέου ΕΣΠΑ. Αυτές οι επιλογές αφορούν σε αυτή τη φάση, όπως φαίνεται, τις Αστικές Αναπλάσεις (ως πόλου τουριστικής προσέλκυσης επενδύσεων και τουριστικού ρεύματος), την  «Έξυπνη Πόλη» (που αφορά την είσοδο των νέων τεχνολογιών ως πεδίο κερδοφορίας των αντίστοιχων ομίλων του κλάδου αλλά και  νέες κατασταλτικές – φοροεισπρακτικές δυνατότητες, καθώς και δυνατότητα μείωσης προσωπικού από την αξιοποίησή τους), μακριά από τις λαϊκές ανάγκες.

Αντίστοιχα, συζήτηση γίνεται για την ενεργειακή «ανεξαρτητοποίηση» των υποδομών,  στο πλαίσιο της στρατηγική απελευθέρωσης της ενέργειας, προώθησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Αντιθέτως, απουσιάζουν προκλητικά από το πεδίο παρέμβασης της τοπικής διοίκησης και των φορέων της, οι σχεδιασμένες και πόσο μάλλον οι εκτεταμένες παρεμβάσεις σε ζητήματα αντισεισμικής θωράκισης, αντιπλημμυρικής – αντιπυρικής προστασίας. Απουσιάζουν τα λαϊκά προβλήματα και ανάγκες που έρχονται και επανέρχονται με τραγικό τρόπο στην επικαιρότητα, όπως τα πλημμυρικά φαινόμενα, πυρκαγιές που πρόσφατα βιώσαμε και στην περιοχή μας, στο Δήμο μας. Κοινωνικές δομές και  υποδομές  υγείας – πρόνοιας, σχολικής στέγης, αθλητισμού, πολιτισμού συνεχίζουν να υπολείπονται κατά πολύ των αναγκών και   παραδίδονται σταθερά  στο ιδιωτικό κεφάλαιο με μοχλό τις ΣΔΙΤ.

Στον αντίποδα αυτού του σχεδιασμού, ως Δημοτική αρχή της Λαϊκής Συσπείρωσης, προκρίνουμε τις δράσεις που μπορεί να βελτιώσουν τις συνθήκες διαβίωσης των λαϊκών στρωμάτων.

Έχοντας προτεραιότητα τις ανάγκες του λαού, των εργαζομένων που παράγουν τον πλούτο, των λαϊκών στρωμάτων, των μικρών επαγγελματιών και εμπόρων, της φτωχής αγροτιάς, των νέων και των γυναικών, των επιστημόνων, διεκδικούμε με πολύμορφες κινητοποιήσεις την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών τους.

Με τη δύναμη της συμπόρευσης και τον αγώνα, διεκδικήσαμε αυτά που μας ανήκουν , για να ζούμε με αξιοπρέπεια, με βάση το σημερινό επίπεδο ανάπτυξης, την παραγωγικότητας της εργασίας, την πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας. Η Δημοτική Αρχή Πάτρας μαζί με το Εργατικό Κέντρο Πάτρας, τα σωματεία και τους συλλόγους, τους μαζικούς φορείς της πόλης έδωσε τη δική του απάντηση, στην Αθήνα στο Σύνταγμα, στην πολιτική της κυβέρνησης που μας καταδικάζει στη φτώχεια και την ανεργία, στη ζωή χωρίς δικαιώματα.

Για να έχει ο Πατραϊκός λαός δουλειά με δικαιώματα, ελεύθερο δημιουργικό χρόνο και ελεύθερους, δωρεάν κοινόχρηστους χώρους, για την ξεκούραση, την αναψυχή, τον αθλητισμό, τον πολιτισμό.

Διεκδικήσαμε με μεγάλες λαϊκές κινητοποιήσεις, από τις κυβερνήσεις του ΣΥΡΙΖΑ και της Ν.Δ., παρεμβάσεις και έργα υποδομής, που αντιμετωπίστηκαν με άρνηση και εχθρότητα, ως «μαξιμαλιστικοί στόχοι», «κομματικές επιλογές» ή «μη ρεαλιστικές προτάσεις», από τις κυβερνήσεις, τις δημοτικές παρατάξεις, τους κρατικούς φορείς κ.λπ.

Οι αγώνες του λαού της Πάτρας, έφεραν θετικά αποτελέσματα, υποχρέωσαν τις κυβερνήσεις να αλλάξουν πολιτικές αποφάσεις και να αποδεχθούν τα δίκαια αιτήματά μας. 

Αποδόθηκε στο λαό μας το παραλιακό μέτωπο και θα αξιοποιηθεί από την Δημοτική Αρχή, για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και όχι για κερδοσκοπική εκμετάλλευση. Αποτρέψαμε την δρομολογημένη από τις κυβερνήσεις και τις προηγούμενες Δημοτικές Αρχές, επίγεια διέλευση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, που θα τεμάχιζε την πόλη, θα ύψωνε τείχη και θα υποβάθμιζε την ζωή των κατοίκων.

Η υπογειοποίηση της γραμμής, θα δώσει την δυνατότητα να διαμορφωθεί ένας κοινόχρηστος χώρος πολλών χιλιομέτρων στην επιφάνειά της, που θα αλλάξει κυριολεκτικά την εικόνα της πόλης μας προς το καλύτερο, καθώς και την καθημερινότητα των συνδημοτών μας.

Με απειθαρχία και ανυπακοή στις «γραφές» και παρά τις διώξεις και τα εμπόδια, διαμορφώσαμε με μηχανήματα και τους εργαζόμενους του Δήμου μας, το Νότιο Πάρκο και το Πάρκο στον Κόκκινο Μύλο -που αποτελούν όαση για τους κατοίκους των νότιων συνοικιών, αλλά και όλης της Πάτρας- ενώ ξεκίνησαν και θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα, οι εργασίες για τη διαμόρφωση του Βόρειου Πάρκου, που με την ολοκλήρωση του έργου στο έλος της Αγυιάς θα αποτελέσει ένα νέο, κοινόχρηστο χώρο, τον οποίο θα χαίρονται δωρεάν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Πάτρας.

Από την προηγούμενη θητεία μας, βάλαμε στόχο και προχωρήσαμε τις απαραίτητες διαδικασίες, για την κατασκευή και λειτουργία ενός σύγχρονου χώρου καύσης νεκρών (ΚΑΝ), για όσους το επιθυμούν. Αντιμετωπίσαμε όλο αυτό το διάστημα και για πάνω από δύο χρόνια, τεράστια γραφειοκρατικά εμπόδια και δυσκολίες. Σήμερα πλέον, έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες, έχει εξασφαλιστεί η έκταση, έχει ολοκληρωθεί ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για να προχωρήσουμε στην κατασκευή του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι άλλοι Δήμοι που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την κατασκευή τέτοιου χώρου, έχουν εγκαταλείψει ουσιαστικά την προσπάθεια, ενώ οι ιδιώτες, στην Ριτσώνα, ξεπέρασαν σε χρόνο ρεκόρ τη γραφειοκρατία και τα υπόλοιπα εμπόδια και ήδη στην περιοχή λειτουργεί ΚΑΝ, «με το αζημίωτο» βέβαια.

Επιβεβαιώνεται για μια ακόμα φορά, ότι το αστικό κράτος είναι γρήγορο, επιτελικό και αποτελεσματικό, όταν πρόκειται για τα συμφέροντα των ιδιωτών.

Το 2022 συμπληρώνονται 100 χρόνια από την Μικρασιατική καταστροφή και την προσφυγιά που ακολούθησε.

Ο Δήμος μας θα τιμήσει την επέτειο και τους αγώνες των προσφύγων για μια καλύτερη ζωή. Πέρα από τις εκδηλώσεις που προγραμματίζονται ήδη, προβλέπονται επίσης και θα υλοποιηθούν, παρεμβάσεις και έργα στους κοινόχρηστους χώρους των Προσφυγικών, που περιλαμβάνουν την ανακαίνιση της εμβληματικής πλατείας Ελευθερίας, με προσθήκη νέων στοιχείων και ανανέωση του εξοπλισμού της (φωτισμός, πράσινο, παγκάκια, ανακαίνιση παιδικής χαράς, κλπ.), καθώς και εργασίες σε όλους τους συνοικισμούς, που θα αναβαθμίσουν τον ηρωικό οικισμό, προστατεύοντας την παραδοσιακή μορφή του και καλυτερεύοντας την καθημερινότητα των κατοίκων του. Θα ανακαινιστεί το πολυώροφο κτίριο του Παμμικρασιατικού Συνδέσμου Πατρών και Περιχώρων και θα εμπλουτιστεί το μουσείο του για τη Μικρά Ασία με νέα εκθέματα, για να αναδειχθεί και να προβληθεί η ιστορία και ο πολιτισμός των Μικρασιατών. 

Με παρέμβαση της Δημοτικής Αρχή στην Κυβέρνηση, αποφασίστηκε να χρηματοδοτηθούν με 10 εκατ. ευρώ συνολικά, έργα αναβάθμισης της ευρύτερης περιοχής, που θα αναδείξουν τα οικιστικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά της.

Όσον αφορά στο Τεχνικό Πρόγραμμα για το έτος 2022. 

Καθώς σαν Δημοτική Αρχή, διανύουμε τον έβδομο χρόνο της πορείας υλοποίησης Έργων, είμαστε εκ νέου στη θέση του να διαπιστώσουν οι δημότες μας τη μεγάλη προσπάθεια που κάνουμε για την ανακούφιση των εργατικών και λαϊκών στρωμάτων, για τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους, τη διαμόρφωση κοινόχρηστων και δωρεάν χώρων αναψυχής και πολιτισμού, νέες παιδικές χαρές, πάρκα κτλ. 

Έχουμε μέχρι τώρα εγκεκριμένη χρηματοδότηση έργων, η οποία υπερβαίνει τα 250  εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, διεκδικούμε νέα μεγάλα έργα όπως: υπογειοποίηση του τρένου μέχρι το Ρίο με άνω ποδηλατόδρομο, πεζόδρομο, διοικητήριο στου Λαδόπουλου, ανάπλαση Παραλιακού Μετώπου, εργοστάσιο Επεξεργασίας Απορριμμάτων στου Φλόκα, Ανατολικό Πάρκο στο Ριγανόκαμπο κ.λπ. Αυτά, μέσα στο γενικότερο πλαίσιο μνημονίων και αντιλαϊκών κυβερνητικών πολιτικών, όπως υποχρηματοδότηση των Δήμων, άρνηση για επείγουσες αναγκαίες προσλήψεις ικανών, μόνιμων εργαζόμενων, επιστημόνων και τεχνικών. Στα παραπάνω, προστέθηκαν καταστάσεις με ασφυκτικούς περιορισμούς, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Την ίδια στιγμή και παρά τις δυσκολίες, τα ανταποδοτικά τέλη μειώθηκαν κατά 45% για τους δημότες τα τελευταία χρόνια και επιβλήθηκε επιβάρυνση μεγάλων επιχειρήσεων.

Μέχρι τώρα, ο Δήμος μας, με βάση τις προτεραιότητες της πολιτικής έργων της Δημοτικής Αρχής, έχει επιτύχει σε γενικές γραμμές, τους παρακάτω στόχους όσον αφορά:

ΝΕΟΛΑΙΑ 

α) Λειτουργία παιδικών κατασκηνώσεων (Πλαζ –Ροΐτικα) για 1.200 παιδιά, με δεκάδες δημιουργικές δραστηριότητες που παρέχονται δωρεάν.

β) Ριζική βελτίωση υποδομών σε όλους τους Δημοτικούς βρεφονηπιακούς –παιδικούς σταθμούς και δωρεάν λειτουργία τους.

γ) Πλήρης ανακαίνιση και εκσυγχρονισμός 200 περίπου από τα 257 σχολικά κτίριά μας. Επιπρόσθετα, έχουμε ήδη εγκεκριμένη χρηματοδότηση και αναδόχους σε δύο νέα μεγάλα σχολεία, ενώ προχωρούν οι μελέτες νέων σχολείων (Άγιος Βασίλειος, 10ο Λύκειο, Καμίνια, 3 νέα Νηπιαγωγεία), καθώς επίσης εγκρίθηκε η χρηματοδότηση νέων έργων και ξεκινά η ανακαίνιση σχολικών κτιρίων ύψους 10 εκ. ευρώ.

δ) Ήδη έχουν κατασκευασθεί και λειτουργούν 80 νέες σύγχρονες μεγάλες παιδικές χαρές και έχουν καλυφθεί σε μεγάλο βαθμό οι ανάγκες. Στόχος μας να ολοκληρωθεί η κατασκευή και των υπολοίπων. Σημειώνεται ότι δεν παραλάβαμε ούτε μία παιδική χαρά που να έχει γίνει με τις σύγχρονες προδιαγραφές.

ε) Εκσυγχρονίστηκαν ή ολοκληρώνονται, αθλητικά έργα στο Παμπελοποννησιακό Στάδιο, σε όλα τα δημοτικά γήπεδα, στους χώρους των σχολείων, στα κλειστά μας γυμναστήρια.  Ήδη έχουμε νέα χρηματοδοτούμενα από το πρόγραμμα Σχολικών επενδύσεων έργα, ύψους 2 εκ ευρώ για τον εκσυγχρονισμό πολλών ανοικτών γηπέδων μας.

Επίσης, συνεχίζει να λειτουργεί και με σοβαρά αποτελέσματα, το Λαϊκό Φροντιστήριο του Δήμου Πατρέων, που αποτελεί σήμερα μια μεγάλη μορφή έκφρασης της αλληλεγγύης, μια δομή που έχει δώσει σοβαρή βοήθεια σε παιδιά της εργατικής και λαϊκής οικογένειας.

ΛΑΪΚΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ

α) Η πολιτική μας για βελτίωση των υποδομών, ιδιαίτερα στις πριν εγκαταλειμμένες λαϊκές γειτονιές, αλλά και στο Ιστορικό Κέντρο, υλοποιείται με ταχύτητα. Ήδη έχει γίνει μεγάλος αριθμός έργων σε κοινόχρηστους χώρους, πλατείες, σχολικά και δημοτικά κτίρια, έργα οδοποιίας και λοιπά.

β) Έχουμε αναδόχους για μεγάλα έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 40 εκ. ευρώ για αναπλάσεις στην Γούβα , στα Ζαρουχλέικα, στα Καντριάνικα, στον Άγιο Αλέξη, στην Πλαζ, στα Δεμένικα, στην Άνω και Κάτω Πόλη, στην οδό Κωνσταντινουπόλεως κ.λπ. Νέο έργο ύψους 10 εκ. ευρώ για την Ανάπλαση των Προσφυγικών στα πλαίσια υπάρχοντος προγράμματος.

ΑΣΤΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ

α) Προχωράει το πρόγραμμα επανακατασκευής και συντήρησης εκατοντάδων χιλιομέτρων έργων οδοποιίας προϋπολογισμού 80 εκ. ευρώ, με ορατά αποτελέσματα ιδιαίτερα στις γειτονιές, παρά το ότι τα έργα αυτά δεν χρηματοδοτούνται από προγράμματα. Εξαίρεση θα αποτελέσει μόνο το μεγάλο έργο στα Προσφυγικά που όμως γίνεται στο πλαίσιο έργου αναζωογόνησης της περιοχής.

Οι προτεραιότητες για επανακατασκευή οδών καθορίζονται ανάλογα με την πυκνότητα της κυκλοφορίας στο κέντρο και τις συνοικίες ή συγκεκριμένες κοινωνικές ανάγκες (π.χ. ανάπηροι). Ήδη έχει επιτευχθεί βελτίωση των δρόμων που κυκλοφορούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς σ’ όλο σχεδόν το Σχέδιο Πόλεως. Επίσης, το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης των ΙΧ γίνεται τώρα σε δρόμους επανακατασκευασμένους.

Παραμένει, όμως, σε άσχημη κατάσταση, σημαντικός αριθμός οδών δευτερεύουσας και τριτεύουσας κυκλοφορίας καθώς και αγροτικών. Διευκρινίζουμε ότι ο Δήμος έχει υπό την ευθύνη του τεράστιο μήκος οδικού δικτύου, οι δρόμοι είναι γενικά κακοκατασκευασμένοι –  κακοσυντηρημένοι (χωρίς σωστά οδοστρώματα, κράσπεδα, πεζοδρόμια, δεντροστοιχίες και φωτισμό με κολώνες του Δήμου). Συνεπώς, χωρίς κρατική χρηματοδότηση, είναι αδύνατο να ικανοποιηθούν οι ανάγκες της Πάτρας.

Η δημοτική αρχή έχει διαθέσει για τους δρόμους, σημαντικό μέρος των κονδυλίων από ιδίους πόρους, χωρίς να εγκαταλείπει τον αγώνα διεκδίκησης μεγάλης χρηματοδότησης από την Κυβέρνηση.

Σημειώνεται ότι με πρωτοβουλία του Δήμου και κήρυξη της περιοχής σε έκτακτη ανάγκη, ξεκινούν από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος μεγάλου προϋπολογισμού έργα που αφορούν σε μεγάλο μήκος την προστασία της παραλίας στο Ρίο (Πόρτο Ρίο – Άγιο Βασίλειο), η οδός προς Μονή Ομπλού με μελέτη του Δήμου μας και έργα οδοποιίας εντός του Δήμου σε τμήματα οδών που έχει ευθύνη η Περιφέρεια.

Τέλος, θέλουμε και στον τομέα αυτό, να επαναλάβουμε την ανάγκη προσλήψεων ικανού αριθμού νέων μηχανικών και εργατοτεχνικού προσωπικού, ιδιαίτερα για ζητήματα υποδομών, αντιπλημμυρικής προστασίας, ορεινής και αγροτικής οδοποιίας.

ΜΕΓΑΛΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Η Πάτρα, παρόλο που παλαιότερα ήταν Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, δεν απέκτησε καμία νέα υποδομή, πλην του θεάτρου «ΘΑΝΟΣ ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟΣ» στο Λαδόπουλο, το οποίο λειτούργησε ελάχιστα και κατόπιν λεηλατήθηκε και αχρηστεύτηκε.

Η Πόλη μας ήδη διαθέτει χρηματοδότηση ύψους 35 εκ. ευρώ για:

Θέατρο Απόλλων

Παλαιό Νοσοκομείο

Πρώην Α.Σ.Ο. Ιτιές

Εργοστάσιο Τέχνης Λαδόπουλος

Κτίρια Ωδείου

Μεγάλη αίθουσα Αρσακείου

Δημοτική Βιβλιοθήκη

Υπολείπονται μικρότερα έργα για χώρους, όπως π.χ. το ισόγειο του Δημοτικού Μεγάρου για δημιουργία νέας Πινακοθήκης ή Έκθεσης, τα Παλαιά Λουτρά στην οδό Γούναρη, μετατροπή του θεάτρου στην οδό Γερμανού σε σύγχρονο πολυχώρο (θέατρο, σινεμά, χορός), το κτίριο στα Προσφυγικά, νέες εγκαταστάσεις σε γειτονιές.

Επίσης, η μεταφορά της Δ.Ε.Υ.Α.Π. στο ήδη αγορασμένο μεγάλο κτίριο της Αχαϊκής Τράπεζας στην παραγλαύκεια  οδό, θα αποδώσει τα παλαιά κτίρια της Ακτής Δυμαίων, τα οποία θα αναπαλαιωθούν και θα αποτελέσουν μια νέα μεγάλη υποδομή του Πολιτιστικού Οργανισμού.

Με τα παραπάνω έργα, η Πάτρα ολοκληρώνει με τον πιο άρτιο τρόπο όλες τις βασικές πολιτιστικές υποδομές, που πολλαπλασιάζουν τις δυνατότητές μας για ανάπτυξη νέων ποικίλων και πολύμορφων δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων.

ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΥΔΡΕΥΣΗΣ – ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ

Είναι γνωστή η έλλειψη σύγχρονων δικτύων ή επεκτάσεις σε πολύ εκτεταμένες περιοχές της Πόλης.

Ήδη υπάρχουν συμβάσεις ή δημοπρατούνται έργα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ όσον αφορά αποκατάσταση παλαιών δικτύων ύδρευσης, νέα δίκτυα αποχέτευσης από τα Βραχναίικα, Μονοδένδρι, Ροΐτικα, Μιντιλόγλι Παραλία, Ακτή Δυμαίων, Προσφυγικά, Ζαρουχλαίικα, Εγλυκάδα, Σύνορα, Καντριάνικα, Αγυιά, Πλαζ, Καστελόκαμπος, Ρίο κ.λπ. Νέες επεκτάσεις του διυλιστηρίου του Βιολογικού Καθαρισμού, νέα αντλιοστάσια έχουν δημοπρατηθεί ή δημοπρατούνται.

Το συνολικό ύψος των συμβασιοποιημένων έργων, υπερβαίνει τα 100 εκατομμύρια €, ενώ πραγματοποιούνται νέα.

Στους Πίνακες ύψους 89 εκ. € του Τεχνικού Προγράμματος, αναφέρονται όλα τα έργα αναλυτικά. Όσον αφορά στις Διευθύνσεις, παραθέτουμε πολύ συνοπτικά τα εξής:

ΔIΕΥΘΥΝΣΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ

O προϋπολογισμός των περίπου 100 ενεργών έργων ανέρχεται για το 2022 σε 67,70 εκ. ευρώ, εκ των οποίων 60 εκ. από προγράμματα (ποσοστό 89%) και το υπόλοιπο από ιδίους πόρους και ΣΑΤΑ. Τα έργα που ήδη εκτελούνται ή έχουν δημοπρατηθεί, ανέρχονται στο ύψος των 46 εκ. ευρώ ή ποσοστό 68%.

Εκκρεμούν οι διαδικασίες δημοπράτησης, λόγω πρόσφατων εγκρίσεων χρηματοδότησης για έργα ενεργειακής αναβάθμισης 14 μεγάλων σχολείων, ύψους 10 εκ. ευρώ και άλλα έργα που αφορούν σχολεία, δημοτικές εγκαταστάσεις ελεύθερους χώρους, parking, κτίρια κ.λπ.

Ο συνολικός προϋπολογισμός των προγραμματισμένων έργων της Δ/νσης είναι 114,3 εκ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η Δ/νση έχει αναλάβει την κατασκευή του Εργοστασίου Διαχείρισης Απορριμμάτων στου Φλόκα προϋπολογισμού 60 εκ. €.

Πολύ σημαντικά έργα εκτελεί καθημερινά η Αυτεπιστασία και αξίζει κάθε έπαινος στους  εργαζόμενους σε αυτήν, αφού έχουν υλοποιηθεί όπως προαναφέρθηκε ανακαινίσεις στα σχολεία, στους κοινόχρηστους χώρους, στα δημοτικά κτίρια κ.λπ. 

Το τμήμα ηλεκτροφωτισμού πέραν των πάγιων καθηκόντων του, καλείται να εκσυγχρονίσει με LED τις εγκαταστάσεις στα υπόλοιπα σχολεία και σε όλο το δίκτυο φωτισμού σ’ όλη την έκταση του Δήμου.

Επίσης προωθούνται οι σύνθετες μελέτες για την κατασκευή του Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών στο ΒΙΟ.ΠΑ., αφού έχει προηγηθεί Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Ιδεών.

Οφείλουμε τέλος να υπογραμμίσουμε την προσπάθεια της Δ/νσης Αρχιτεκτονικού Έργου – Η/Μ, η οποία ολοκλήρωσε με επιτυχία τον Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για την Ανάπλαση του Παραλιακού Μετώπου. Ήδη προχωράμε την διαδικασία για χρηματοδότηση των μελετών ύψους 3,5 εκ. ευρώ, ώστε το μοναδικής αξίας για την Πάτρα έργο, να υλοποιηθεί στα πλαίσια νέου προγράμματος (π.χ.  ΕΣΠΑ).

 

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ

Ο προϋπολογισμός των άμεσα αναγκαίων βασικών έργων Υποδομής είναι της τάξεως των 100 εκ. ευρώ. Τα υπάρχοντα κονδύλια για το έτος 2022 περιορίζονται στα 25 εκ. ευρώ αφού αναμένουμε άμεσα την χορήγηση 11 εκ. ευρώ για το μεγάλο εγκεκριμένο έργο της αναζωογόνησης των Προσφυγικών και την ανάπλαση των Ζαρουχλαιίκων.

Σημειώνουμε δε, ότι η Δ/νση αυτή διαχειρίζεται σημαντικά έργα (ΣΜΑ,  ΒΙΟΑΕΡΙΟ  ΧΥΤΑ ΦΛΟΚΑ κ.λπ.) που αφορούν εγκαταστάσεις στους ΧΥΤΑ, μελέτες και έργα άρδευσης, αγροτικής οδοποιίας, ευστάθειας πρανών, σταθεροποιήσεις, κατολισθήσεις, πεζοδρόμια κ.λπ.

Το τμήμα Αυτεπιστασίας Έργων Υποδομής, αναλαμβάνει πολλές εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης φθαρμένων οδοστρωμάτων εντός της πόλης μας, καθώς επίσης την αποκατάσταση του οδοστρώματος των εκατοντάδων χιλιομέτρων ορεινών και αγροτικών δρόμων, την τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας κ.λπ.

Αποτέλεσμα της συνεχούς προσπάθειας του προσωπικού της Δ/νσης είναι το ότι ο Πατραϊκός Λαός ήδη απολαμβάνει και χρησιμοποιεί μεγάλο αριθμό έργων στους πρώην Καποδιστριακούς Δήμους, στις γειτονιές και στο κέντρο της Πάτρας, που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής και την ασφάλειά του.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΣΤΙΚΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ

Η διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί ένα κρίσιμο και υψηλής προτεραιότητας κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό ζήτημα. Αρχίζει από την μείωση των παραγόμενων, που όμως είναι ασύμβατη με το σημερινό κοινωνικοπολιτικό σύστημα που παράγει όλο και περισσότερα απόβλητα, επειδή επιδιώκει την κερδοφορία των μεγάλων επιχειρήσεων και όχι κάλυψη των λαϊκών αναγκών και την προστασία του περιβάλλοντος.  Η αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ και των κυβερνήσεων διαμορφώνεται από τους ανταγωνισμούς των επιχειρηματικών ομίλων για τους οποίους τα απορρίμματα είναι «χρυσός», που τελικά πληρώνεται από τους δημότες με τα δημοτικά τέλη.  Και ανάλογα με όποια μεγάλα συμφέροντα επικρατούν,   αποφασίζεται αν θα δοθεί βάρος στην ανακύκλωση ή στην καύση.

Ο νέος Εθνικός Σχεδιασμός Διαχείρισης  Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) και ο νέος νόμος  της ΝΔ, που ενσωματώνει στην ελληνική νομοθεσία τις οδηγίες της  ΕΕ, κινείται στις ίδιες φιλομονοπωλιακές, αντιλαϊκές ράγες της «κυκλικής οικονομίας»   και της «πράσινης ανάπτυξης», που είχε διαμορφώσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Βαθαίνει παραπέρα την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης απορριμμάτων και της  ανακύκλωσης, και επεκτείνονται τα έργα με Σ.Δ.Ι.Τ.. 

Ταυτόχρονα προσφέρονται φοροαπαλλαγές και κίνητρα στους επιχειρηματικούς ομίλους για την «αξιοποίηση» των ανακυκλώσιμων, κυρίως με καύση και   παραγωγή ενέργειας, για κερδοφόρες επενδύσεις των συσσωρευμένων κεφαλαίων. Με την πολιτική της Ε.Ε. ο «ρυπαίνων πληρώνει», επιβάλλονται αντιλαϊκά πρόστιμα στους δήμους και τους δημότες, που δεν έχουν καμία ευθύνη για την όποια καθυστέρηση κατασκευής των εργοστασίων επεξεργασίας ούτε για το ιδιωτικοποιημένο από τις κυβερνήσεις σύστημα ανακύκλωσης που είναι σε κατάρρευση. 

Η Δημοτική αρχή της Πάτρας είναι αντίθετη με αυτές τις κατευθύνσεις και διεκδικεί με το λαό της Πάτρας να μην επιβαρυνθεί η λαϊκή οικογένεια με την μεγάλη ή μικρή αύξηση των ανταποδοτικών. Ζητά να καταργηθούν τα δημοτικά τέλη γιατί αποτελούν διπλή φορολογία.  Η Δημοτική Αρχή μείωσε τα ανταποδοτικά τέλη κατά 45% και  διευρυνθήκαν οι απαλλαγές σε δημότες, σ’ αυτούς που έχουν χτυπηθεί από την αντιλαϊκή πολιτική (ανέργους, χαμηλού εισοδήματος) και τους επαγγελματίες, που επλήγησαν από τα μέτρα περιορισμού της διάδοσης του κορωνοϊού.

ΕΡΓΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑΦΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ 

Σύμφωνα με τον Περιφερειακό Σχεδιασμό, στην Αχαΐα θα κατασκευαστούν ένα εργοστάσιο επεξεργασίας αποβλήτων (ΜΕΑ) και μια μονάδα κομποστοποίησης (ΜΕΒ) στου ΦΛΟΚΑ όπως επίσης και μια μονάδα κομποστοποίησης στην Ξερόλακκα.

Η τεχνική υπηρεσία, οι μελετητές και οι εργαζόμενοι του Δήμου έγκαιρα ετοίμασαν τις μελέτες για την κατασκευή των μονάδων των οποίων ο προϋπολογισμός ξεπερνάει τα 60 εκ. ευρώ και θα γίνει με κρατική χρηματοδότηση. Όμως οι καθυστερήσεις είναι πολύ μεγάλες, που υπερβαίνουν τα δύο χρόνια από την κατάθεση των μελετών.  Η ευθύνη είναι των κυβερνήσεων, που διαρκώς αλλάζουν τον Σχεδιασμό.  

Είναι επιτακτική ανάγκη, να ολοκληρωθούν άμεσα  οι διαγωνιστικές διαδικασίες για το εργοστάσιο ΜΕΑ-ΜΕΒ στου ΦΛΟΚΑ και για την επέκταση του ΧΥΤΥ_ΦΛΟΚΑ, γιατί πρέπει να σταματήσει η ταφή απορριμμάτων στην Ξερόλακκα. Η μελέτη επέκτασης του ΧΥΤΥ Φλόκα έγινε από  μεγάλο μελετητικό γραφείο, με επίβλεψη από μηχανικούς του Δήμου Πάτρας και το έργο θα γίνει με κρατικούς πόρους.  Η επέκταση της χωρητικότητας του ΧΥΤΥ ΦΛΟΚΑ μπορεί να αυξήσει την διάρκεια εναπόθεσης υπολειμμάτων  για δεκάδες χρόνια.  

Στην Ξερόλακκα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του τοίχου αντιστήριξης, και μέσα στο 2022 ολοκληρώνονται οι εγκαταστάσεις για την καύση του βιοαερίου. Ο Σταθμός Μεταφόρτωσης της Ξερόλακκας προβλέπεται να είναι έτοιμος το καλοκαίρι του 2022, ενώ οι 4 κινητές μονάδες μεταφοράς απορριμμάτων στου Φλόκα θα είναι διαθέσιμες την άνοιξη του 2022. 

Ο Δήμος της Πάτρας έχει παραδώσει περίπου 3,5  εκ. ευρώ στο ΣΥΔΙΣΑ, ενώ φέτος θα καταβάλει επιπλέον περίπου 1,35 εκ. ευρώ, εκτός των τρεχόντων εισφορών, δηλαδή σύνολο 4,85 εκ. ευρώ. Όλα αυτά τα χρήματα είχαν εξοικονομηθεί από την σωστή διαχείριση του ΦΟΔΣΑ του Δήμου μας προκειμένου να γίνουν  έργα εύρυθμης λειτουργίας και κυρίως περιβαλλοντικής αποκατάστασης του ΧΥΤΑ στην Ξερόλακκα.

Οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου έχουν αναλάβει όλα όσα αφορούν στην κατασκευή των έργων και των εργοστασίων επεξεργασίας των αποβλήτων, αφού ο ΣΥΔΙΣΑ δεν έχει συγκροτημένη τεχνική υπηρεσία. 

Είναι σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθεί σύντομα η επικαιροποίηση του Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΤΣΔΑ), το οποίο θα περιλαμβάνει την τρέχουσα κατάσταση και τις προγραμματιζόμενες δράσεις και έργα για την διαχείριση των αποβλήτων. 

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ, ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΚΑΙ   ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ

Παρά τις μεγάλες ελλείψεις σε μόνιμο προσωπικό,  οι εργαζόμενοι στην Διεύθυνση Καθαριότητας, έχουν πετύχει σημαντικές βελτιώσεις. Πέραν της καθημερινής αποκομιδής και πεζής και μηχανικής σάρωσης μεταφέρουν ετησίως στην Ξερόλακκα χιλιάδες φορτηγά κλαδιών και ογκωδών.  

Παράλληλα, εκτελούν εργασίες μαζί με την Αυτεπιστασία σε όλη την έκταση του Δήμου, όπως τελευταία την διαμόρφωση του Βόρειου Πάρκου, την πλατεία στο Μπεγουλάκι, τον παιδότοπο στο Νότιο Πάρκο και άλλα. Είναι σε ετοιμότητα και επεμβαίνουν με μηχανήματα σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, όπως στην υποστήριξη της Πυροσβεστικής για τον έλεγχο των πυρκαγιών, που εκδηλώθηκαν στο Δήμο μας.  

Στόχος μας είναι η παραπέρα  βελτίωση της καθαριότητας στην πόλη με την μέγιστη αξιοποίηση του εξοπλισμού και  την συνέργεια των συνδημοτών μας. 

Με την αξιοποίηση των τεχνολογικών επιτευγμάτων, των εργαζομένων μπορεί να βελτιωθεί η αποδοτικότητα, η αξιοπιστία  και η αποτελεσματικότητα  στην καθαριότητα και διαχείριση των απορριμμάτων.  Με την νοικοκυρεμένη διαχείριση των οικονομικών έχει επιτευχθεί ένας πρωτοφανέρωτος εκσυγχρονισμός του στόλου των οχημάτων και μηχανημάτων νέας τεχνολογίας και υψηλών επιδόσεων, που ολοκληρώνεται το 2022. 

Όμως, η εικόνα καθαριότητας αμαυρώνεται από την κακή κατάσταση και τις ελλείψεις των μπλε κάδων και τα προβλήματα αποκομιδής του ιδιωτικοποιημένου κεντρικά συστήματος ανακύκλωσης.

Το 2021, έχουν παραληφθεί οχήματα και μηχανήματα μεταξύ των οποίων είναι 10 φορτηγά διαφόρων τύπων,  σάρωθρο, καδοπλυντήριο και δύο εκσκαφείς.  Από το 2015 μέχρι το 2021 έχουν παραληφθεί πάνω από 50 οχήματα και μηχανήματα μεταξύ των οποίων φορτηγά και μηχανήματα έργων, καθαρισμού και πλυσίματος κοινόχρηστων χώρων και αποκομιδής κλαδιών. 

Συμπληρώνεται επίσης ο εξοπλισμός της πολιτικής προστασίας και του πρασίνου με πυροσβεστικά και άλλα οχήματα. Συνεχίζεται η ανανέωση των δικτύων απορριμματοδεκτών για σύμμεικτα και η πύκνωση σε περιπτώσεις ελλείψεων. Συνολικά μετά το 2015 έχουν παραληφθεί περίπου πάνω από 7500 κάδοι σύμμεικτων και 2000 επιστύλιοι και επιδαπέδιοι απορριμματοδέκτες. Επίσης αρχίζει η τοποθέτηση μεταλλικών πλαισίων για την καλαίσθητη οριοθέτηση κάδων σε κεντρικούς δρόμους. Η συνολική δαπάνη για  τον εξοπλισμό της Διεύθυνσης Καθαριότητας που παραλαμβάνεται το 2021-22 ανέρχεται στα 4 εκ. ευρώ. 

Απαιτείται εκσυγχρονισμός και επέκταση της δυναμικότητας του συνεργείου οχημάτων και η μεταφορά του στο ΒΙΟΠΑ στο πλαίσιο της αποχώρησης από την Ξερόλακκα. Επιπλέον επιτυγχάνεται βελτίωση της πρόσβασης και μείωση του χρόνου μετακινήσεων και του κόστους καυσίμων για τα οχήματα και μηχανήματα.  Για την αγορά οικοπέδων και την προμελέτη των κτιρίων έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό 3,2 εκ ευρώ. Πέραν της μεταφοράς του συνεργείου οχημάτων και μηχανημάτων προγραμματίζεται η συγκέντρωση των αποθηκών των υπηρεσιών του Δήμου σε ένα χώρο.

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ

Είναι γνωστά τα αδιέξοδα του ιδιωτικοποιημένου συστήματος ανακύκλωσης, αφού οι κυβερνήσεις δεν τολμούν να υποχρεώσουν τις μεγάλες εταιρείες που παράγουν και πωλούν προϊόντα που εμπεριέχουν ανακυκλώσιμα υλικά  να καταβάλουν την δαπάνη για την οργάνωση της ανακύκλωσης, όπως προβλέπεται από την νομοθεσία. Από την άλλη επιβάλουν την «περιβαλλοντική εισφορά» η «τέλος ταφής» στους Δήμους  που είναι ένα αντιλαϊκό και άδικο πρόστιμο που επιβαρύνει τους δημότες. 

Μόνο με την συγκρότηση Δημόσιου Φορέα διαχείρισης απορριμμάτων σε ένα άλλο κοινωνικό σύστημα, ο οποίος θα αναλάβει τον κεντρικό σχεδιασμό και την κατασκευή εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων  και το σύστημα ανακύκλωσης με Διαλογή στην Πηγή μπορεί να επιτευχθεί η πρόληψη,  ο δραστικός περιορισμός της ταφής, η προστασία του περιβάλλοντος με μεγάλη μείωση του κόστους. Στο σημερινό ασφυκτικό πλαίσιο αξιοποιούμε κάθε πρόσκληση για χρηματοδότηση έργων με σκοπό την διαλογή στην πηγή.  

Η προμήθεια των μπλε κάδων είναι υποχρέωση της ΕΕΑΑ και παρά την λεπτομερή καταγραφή των κατεστραμμένων κάδων, αυτών που παρουσιάζουν βλάβες και τις ανάγκες πύκνωσης του δικτύου, που συνολικά φθάνουν περίπου στις 2500, οι ποσότητες παράδοσης κάδων στο δήμο μας είναι  πρακτικά μηδαμινές. Η σχετική  νομοθεσία και το Επιχειρησιακό της ΕΕΑΑ προβλέπει την ανάπτυξη δικτύου πολλών ρευμάτων ανακυκλώσιμων υλικών, που είναι υποχρέωση των εταιρειών παραγωγής προϊόντων που περιλαμβάνουν ανακυκλώσιμα, αλλά και με αυτές τις δαπάνες τελικά θα επιφορτιστούν οι δημότες.  

Είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την χωριστή συλλογή βιοαποβλήτων και για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των δημοτών, ώστε να μειωθεί δραστικά η ταφή των οργανικών απορριμμάτων. Όπως επίσης και για την εγκατάσταση γωνιών ανακύκλωσης 2 και 3 ρευμάτων στο Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου της Κωνσταντινουπόλεως. 

Σε σχετικές προσκλήσεις έχουν υποβληθεί προτάσεις για χρηματοδότηση εγκαταστάσεων όπως  η κατασκευή κεντρικού πράσινου σημείου του Δήμου Πατρέων,  και  Γωνιών Ανακύκλωσης 2 ή 3 ρευμάτων ανακυκλώσιμων με ημιυπόγειους κάδους, που περιλαμβάνει και την προμήθεια δύο ειδικών απορριμματοφόρων. Και στις δυο προτάσεις περιλαμβάνονται   δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης. Εκτός των βιοαποβλήτων, ο συνολικός προϋπολογισμός για εξοπλισμό ανακύκλωσης, που θα εγκατασταθεί και αναμένεται να χρηματοδοτηθεί ανέρχεται σε περίπου 2,5 εκ. ευρώ. 

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Η ψηφιακή τεχνολογία εξελίσσεται διεθνώς με υψηλούς ρυθμούς από  την εργασία εκατομμυρίων επιστημόνων και τεχνικών και στηρίζεται στα επιστημονικά επιτεύγματα ερευνητών της φυσικής  και των μαθηματικών που πρόσφεραν  από το απώτερο παρελθόν και προσφέρουν ως σήμερα στην κοινωνία. Αποτελεί κοινωνικοποιημένη παραγωγή επιστημονικού και τεχνολογικού πλούτου, που όμως αξιοποιείται από τους επιχειρηματικούς ομίλους για την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία, ενώ αντί της βελτίωσης της ζωής αφαιρούνται δικαιώματα και κατακτήσεις των εργαζομένων.

Η Δημοτική Αρχή της Πάτρας αντιστέκεται στην πολιτική αυτή και μέσα στα ασφυκτικά πλαίσια, οι εργαζόμενοι του Δήμου αξιοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία για την διεύρυνση της εξυπηρέτησης των δημοτών, την διευκόλυνση και αναβάθμιση της λειτουργίας του Δήμου και του αντικειμένου των εργαζομένων κόντρα στις ιδιωτικοποιήσεις και διεκδικώντας προσλήψεις σε  μόνιμες θέσεις. 

Εκσυγχρονίζεται ο εξοπλισμός των υπηρεσιών του Δήμου με προμήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών και τερματικών για την βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας και εξυπηρέτησης των δημοτών. Σε μεγάλο βαθμό οι δημότες μπορούν να εξυπηρετούνται διαδικτυακά κάνοντας χρήση των εγκατεστημένων πληροφοριακών εφαρμογών του Δήμου. 

Εκτός των ψηφιακών συστημάτων, που είναι σε λειτουργία φέτος ολοκληρώθηκαν οι ψηφιακές εφαρμογές  για την προώθηση του θεματικού τουρισμού και για το  δίκτυο αισθητήρων με σκοπό την βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος. Το έργο που αφορά στην  διαχείριση και Ενημέρωση των πολιτών για θέσεις στάθμευσης, κυκλοφοριακή κίνηση και στάσεις είναι σε διαγωνιστική διαδικασία, όπως επίσης και οι έξυπνες εφαρμογές για το ανοικτό κέντρο εμπορίου στην Κωνσταντινουπόλεως.  Ο προϋπολογισμός αυτών των ψηφιακών εφαρμογών ανέρχεται στο ποσό των 2 εκ. περίπου. 

Αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας θα διευρυνθεί με την αναμενόμενη χρηματοδότηση των προτάσεων προϋπολογισμού 4 εκ., που έχουν υποβληθεί σε προσκλήσεις του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» και σε πρόσκληση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.  Η μια πρόταση ψηφιακών εφαρμογών περιλαμβάνει σύστημα έγκαιρης ανίχνευσης πυρκαγιάς στο Δασύλλιο και αυτοματισμούς άρδευσης πρασίνου. Η δεύτερη πρόταση  αφορά  ψηφιακή διαχείριση του αρχείου της πολεοδομίας και  ψηφιακές υπηρεσίες προς τους πολίτες. Η τρίτη πρόταση περιλαμβάνει την εγκατάσταση συστήματος ψηφιακής διαχείρισης των βιβλίων βασισμένη σε τεχνολογία ραδιοσυχνοτήτων και τις προδιαγραφές για το Κέντρο Διαλειτουργικότητας. 

Προετοιμάζεται το Επιχειρησιακό Σχέδιο για την εγκατάσταση νέων ψηφιακών εφαρμογών «έξυπνης πόλης» του Δήμου και την αναβάθμιση των υπαρχόντων που θα περιλαμβάνει και το Κέντρο Διαλειτουργικότητας με σκοπό τον συνδυασμό των δεδομένων εισόδου-εξόδου των επιμέρους εφαρμογών για τον συντονισμό και την βελτιστοποίηση της λειτουργίας των υπηρεσιών του Δήμου, της αναβάθμισης της εξυπηρέτησης των δημοτών  και της συνολικής λειτουργίας της πόλης.

ΕΡΓΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ  ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ  ΚΑΙ  ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ 

Η ύπαρξη των ελεύθερων χώρων στα Σχέδια πόλης προβλέπεται από το Σύνταγμα και τους νόμους του αστικού κράτους, αλλά έρχεται και σε αντίθεση με άλλους βασικούς νόμους όπως είναι η ατομική ιδιοκτησία και η αντιμετώπιση της γης ως εμπόρευμα. Είναι δεδομένο ότι στον καπιταλισμό είναι δύσκολη έως αδύνατη η προστασία της ποιότητας ζωής των κατοίκων μιας πόλης. Το σύνταγμα και οι Νόμοι  προτάσσουν την προστασία της ατομικής ιδιοκτησίας με αποτέλεσμα  για τα δικαστήρια να είναι μονόδρομος η άρση της Ρυμοτομικής Απαλλοτρίωσης που προβλέπει το Σχέδιο Πόλης για τους χώρους αυτού, είτε δρόμοι, είτε πλατείες, είτε κοινωφελείς χώροι ( Σχολείων, Παιδικών Σταθμών Γηπέδων κ.ά.)

Στην πόλη για την υλοποίηση του σχεδίου Πόλεως χρειαζόμαστε αρχικά ποσό των 100 εκ. ευρώ οι κυβερνήσεις αρνούνται να χρηματοδοτήσουν προγράμματα αγοράς ελεύθερων χώρων έστω σταδιακά ενώ το Πράσινο Ταμείο που συγκεντρώνει χρήματα από τους Δημότες για τέτοια θέματα για την Πάτρα έχει εγκρίνει μόνο 743.000 ευρώ!

Το 2022 στις οφειλές του Δήμου για πιο παλιές αποζημιώσεις προστίθενται νέες, όπως αποζημιώσεις για πράξεις αναλογισμού στον Άγιο Βασίλειο, για Πλατείες, την  Πλατεία Καζαντζάκη στην Αγυιά κ.λπ. , πρόσθετα ποσά για εξώδικη  αποζημίωση ιδιοκτησιών για απαλλοτριώσεις και αγορές ρυμοτομούμενων ιδιοκτησιών, για διανοίξεις δρόμων,  για άλλους κοινόχρηστους χώρους.

Σημειωτέον ότι η Δ/νση αυτή οφείλει να έχει κρίσιμο ρόλο για το μέλλον των Πολεοδομικών ζητημάτων της Πόλης μας, δηλαδή της ποιότητας ζωής των δημοτών μας. Η μακροχρόνια απουσία χρηματοδότησης από το κράτος με σκοπό την εξασφάλιση των προβλεπόμενων ελεύθερων χώρων, η μη αντιμετώπιση του προβλήματος από όλες τις Δημοτικές Αρχές μέχρι σήμερα, παρά τις επισημάνσεις των φορέων (ΤΕΕ, επιστημονικοί σύλλογοι), έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο με τις δικαστικές αποφάσεις άρσεων απαλλοτριώσεων.

Οι μεγαλοϊδιοκτήτες και οι κατασκευαστές διαμερισμάτων, όπως προαναφέρθηκε αφού πούλησαν οικόπεδα και διαμερίσματα με πρόσωπο σε πλατεία (εννοείται υπερτιμημένα γιατί ήταν προνομιούχα), στη συνέχεια πρωτοστάτησαν στις δικαστικές άρσεις του προβλεπόμενου κοινόχρηστου χώρου. Μέχρι σήμερα έχουν αποχαρακτηριστεί εκτάσεις αξίας 130- 140 εκατομμυρίων ευρώ.

Όσον αφορά το Σχέδιο Πόλης, προτεραιότητες εξακολουθούμε να πιστεύουμε πως είναι αυτές που έχουν επανειλημμένα τονιστεί στις συνεδριάσεις της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και του Δημοτικού Συμβουλίου.

ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΡΣΕΙΣ ΤΗΣ ΡΥΜΟΤΟΜΙΑΣ

Εξασφάλιση των οδών του Σχεδίου Πόλεως είτε αφορούν τις επεκτάσεις της δεκαετίας του 1970 είτε του παλαιού Σχεδίου, είτε των Πράξεων Εφαρμογής και ιδιαίτερα τους ήδη διανοιγμένους δρόμους.

Εξασφάλιση των κοινωφελών χώρων που είναι απαραίτητοι (Σχολείων. Νηπιαγωγείων, Βρεφονηπιακών Σταθμών κλπ) και υπόλοιπα αντίστοιχων χώρων από πράξεις εφαρμογής.

Διεκδίκηση χρηματοδότησης από τα αντίστοιχα υπουργεία λόγω του ότι μεταφέρθηκαν οι αρμοδιότητες στην ΤΔ χωρίς τους αντίστοιχου πόρους.

Εξασφάλιση κοινοχρήστων χώρων ανά γειτονιά στις επεκτάσεις του Σχεδίου Πόλεως της δεκαετίας του 1970, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται μία πλατεία 4-5 στρεμμάτων στα 150 στρέμματα έκτασης. Προτεραιότητα εδώ αποτελούν οι πλατείες που έχουν αγοραστεί τα μεγαλύτερα ποσοστά τους (πλ. Καζαντζάκη και Κλεάνθη στην Αγυιά, Πλατεία στην Ανθούπολη, Πανεπιστημίου δίπλα στα σχολεία κλπ.)

Ο Δήμος Πατρέων από το 2019 έχει ξεκινήσει την εκπόνηση << Επιχειρησιακού Σχεδίου για την εξασφάλιση Κοινοχρήστων και Κοινωφελών Χώρων>> ώστε να τεθούν προτεραιότητες στην επιλογή των απαλλοτριωτέων χώρων, με στόχο την αναβάθμιση των υποβαθμισμένων συνοικιών και την μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους για την πόλη συνολικά. Η εκπόνηση του <<Σχεδίου>> αποτελεί πλέον προϋπόθεση χρηματοδότησης απαλλοτριώσεων του σχεδίου πόλεως σύμφωνα με τον ν.4079/20 και ως εκ τούτου η υπηρεσία μας το έχει θέσει σε απόλυτη προτεραιότητα. 

Με το ν. 4079/2020 ουσιαστικά τορπιλίζεται  το σχέδιο πόλης της Πάτρας αφού πλέον κάθε ιδιοκτήτης μπορεί να επιδιώξει με μια απλή του αίτηση την άρση της  ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης που βαρύνει το ακίνητο του αν άμεσα δεν του καταβληθεί η σχετική αποζημίωση. Έτσι στο μέλλον κινδυνεύουμε να δούμε δρόμους αδιέξοδους και ολόκληρες συνοικίες χωρίς κοινόχρηστους κοινωφελείς χώρους αφού η προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι η διατήρηση της ιδιωτικής περιουσίας χωρίς κανένα ενδιαφέρον για την ποιότητα της ζωής των πολιτών.

ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΠΡΑΞΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι οι οφειλές από τις Πράξεις Εφαρμογής είναι χρέη του Δήμου προς τους Δημότες που έχουν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις τους σε εισφορά γης και χρήματος και θα μπορούσαν να εκδώσουν Διαταγές Πληρωμής.

Οι προτεραιότητες αποζημιώσεων είναι:

Συμψηφισμοί εισφοράς σε χρήμα με αποζημιώσεις.

Αποζημιώσεις δρόμων για διανοίξεις εξυπηρέτησης γειτονιών.

Αποζημιώσεις δρόμων για οικοδομησιμότητα οικοπέδων.

Αποζημιώσεις κοινωφελών και κοινοχρήστων χώρων που το μεγαλύτερο τμήμα τους έχει εξασφαλιστεί από εισφορές. Προτεραιότητα εδώ αποτελούν οι χώροι που είναι απαραίτητοι για έργα (π.χ. πλατεία στην Έξω Αγυιά για αντλιοστάσιο της αποχέτευσης)

Πράξεις Αναλογισμού:

  1. Πράξεις στο Παλαιό Σχέδιο (Ναυαρίνου, Νάξου, Χείλωνος Πατρέως)
  2. Πράξεις για διανοίξεις δρόμων που εξυπηρετούν ευρύτερες περιοχές (Θουκυδίδου είμαστε έτοιμοι για συμβόλαιο, Μεγ. Αλεξάνδρου από Ακρωτηρίου, Ανθείας, Καραμανλή, Παπανδρέου).

Για την εξασφάλιση των απολύτως απαραιτήτων από τα προαναφερόμενα, απαιτείται χρηματοδότηση τουλάχιστον 2 εκ ευρώ ετησίως, κυρίως από ιδίους πόρους.

Για την εξασφάλιση της στοιχειώδους λειτουργίας του Σχεδίου Πόλεως, απαιτείται σταθερή ετήσια χρηματοδότηση από το κράτος. Είναι απαραίτητο το Πράσινο Ταμείο, τους πόρους που αντλεί από την τακτοποίηση – νομιμοποίηση αυθαιρέτων και ημιυπαίθριων χώρων, να τους επιστρέφει στην πόλη, αφού αυτή επιβαρύνεται σε όγκο με τις προαναφερόμενες νομιμοποιήσεις – τακτοποιήσεις, άρα είναι λογικό και ότι πρέπει να εξασφαλίζει άμεσα ελεύθερους χώρους για τους κατοίκους της. Η βελτίωση της ποιότητας ζωής του λαού της Πάτρας κρίνεται τόσο από τα συνολικότερα ζητήματα της οικονομίας και της κοινωνίας, μέσα στην οποία ζει, όσο και από τη δυνατότητα για πρόσβαση σε ελεύθερους χώρους με επαρκή πράσινο, με δυνατότητες για ψυχαγωγία, άθληση κλπ. Ταυτόχρονα ο κοινωνικός εξοπλισμός (σχολεία, παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί, χώροι άθλησης κ.α.), οι οποίοι θα είναι προσβάσιμοι από όλους, με υψηλού επιπέδου παροχές δε μπορεί να αποτελεί για το λαό μας «όνειρο», αλλά αίτημα για διεκδίκηση και αγώνα. Η Δημοτική Αρχή εξαντλεί κάθε δυνατότητα που έχει για τα παραπάνω, αλλά γίνεται προφανές πως όσο η γη αντιμετωπίζεται ως εμπόρευμα, όπως τόσα χρόνια άλλωστε, οι λαϊκές ανάγκες θα βρίσκονται σε δεύτερη μοίρα.

ΣΧΕΔΙΟ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (Σ.Β.Α.Κ.)

Η Υπηρεσία επίσης εκπονεί το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας καθώς είναι ένα στρατηγικό σχέδιο που δημιουργείται για να ικανοποιεί τις ανάγκες κινητικότητας των ανθρώπων στις πόλεις, για μια καλύτερη ποιότητα ζωής. 

Η βιώσιμη αστική κινητικότητα αποτελεί τη μορφή σχεδιασμού που περιορίζει τις αρνητικές επιπτώσεις που προκαλούν τα αστικά μεταφορικά δίκτυα, στην οικονομία, (αυτοκίνητο, στάθμευση, υπηρεσίες μεταφορών, έξοδα νοικοκυριών) το περιβάλλον (επίπεδα έντασης ήχου, κατάληψη γης από υποδομές μεταφορών, εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, εκπομπές αέριων ρύπων, κατανάλωση ορυκτών καυσίμων, κατανάλωση ενέργειας) και την κοινωνία (αριθμός τραυματισμών και θανάτων από ατυχήματα, θέσεις στάθμευσης για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, προσβασιμότητα ευάλωτων κοινωνικά ομάδων σε υποδομές μεταφορών, συνολικός χρόνος αναμονής σε συνθήκες κυκλοφορικής συμφόρησης, προσβασιμότητα σε υποδομές μεταφορών, έκθεση σε αέριους ρύπους και έκθεση σε ηχορύπανση), δημιουργώντας έτσι ένα υγιές, ασφαλές, φιλικό προς το περιβάλλον μεταφορικό σύστημα.

Η εκπόνηση του ΣΒΑΚ αναμένεται να αποφέρει πολλαπλά οφέλη όπως: καλύτερες συνθήκες προσβασιμότητας στα εναλλακτικά μέσα μεταφοράς (περπάτημα, ποδήλατο, δημόσιες συγκοινωνίες), λειτουργία ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης της στάθμευσης των οχημάτων με σκοπό την αποτροπή εισροής μεγάλου αριθμού οχημάτων στο κέντρο και ανεξέλεγκτης στάθμευσης, βελτίωση της ασφάλειας στις μετακινήσεις, μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας, αύξηση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας στη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών και ενίσχυση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος.  Ακόμη υλοποιούνται μελέτες με βάση τη φιλοσοφία του Σ.ΒΑ.Κ για πεζοδρομήσεις τόσο στην περιοχή της Άνω πόλη όσο και στο κέντρο.  

Πέρα από την έλλειψη Κρατικών χρηματοδοτήσεων η Δ/νση Πολεοδομικού αντιμετωπίζει μεγάλη έλλειψη σε εργαζομένους. Στη τεράστια έκταση του Δήμου μας προχωρά βασανιστικά αργά η προώθηση Πολεοδομικού Σχεδιασμού σε εκτεταμένα και πυκνοδομημένα τμήματα των πρώην Καποδιστριακών Δήμων. Επίσης οι απαιτούμενες Αναθεωρήσεις των Πολεοδομικών Σχεδίων όπως το ΓΠΣ, υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις σε πράξεις αναλογισμού,  σε κυκλοφοριακές μελέτες, στις Πράξεις Εφαρμογής, στην Πολεοδομία μας , στα ζητήματα του Παραλιακού Μετώπου, στους Παραλιακούς δρόμους, και τα προβλεπόμενα με τους Αιγιαλούς της ,τις παραλίες κλπ. Είναι φανερή η επιτακτική ανάγκη για προσλήψεις  δεκάδων νέων μηχανικών τεχνολόγων και λοιπό διοικητικό προσωπικό. Η Δημοτική Αρχή στη νέα της θητεία θα εντείνει  τους αγώνες και τις προσπάθειες της για την κάλυψη όλων των παραπάνω θέσεων.

Κατόπιν των παραπάνω φέρνουμε στο Δημοτικό Συμβούλιο προς έγκριση το Τεχνικό Πρόγραμμα 2022 σύμφωνα με τους πίνακες της Εκτελεστικής Επιτροπής του Δήμου μας».