Tο θέμα της αντισεισμικής θωράκισης και προστασίας του Δήμου Πατρέων έφερε στο Δημοτικό Συμβούλιο η Δ.Α.Σ. «ΠΑΤΡΑ ΜΠΡΟΣΤΑ»

Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα έχει την υψηλότερη σεισμικότητα στην Ευρώπη, και την έκτη στον κόσμο. Η πόλη μας ευρίσκεται σε μια περιοχή που θεωρείται από τις πλέον σεισμογενείς της χώρας μας.

Στην πόλη μας, κανένα ουσιαστικό μέτρο αντισεισμικής θωράκισης και προστασίας δεν έχει υλοποιηθεί από τις Κυβερνήσεις και τις τοπικές Αρχές.

Η απουσία ενός λειτουργικού σχεδίου – σεναρίου έκτακτης ανάγκης προσαρμοσμένου και επικαιροποιημένου, όπως και η απουσία ανάλογου γραφείου πολιτικής προστασίας στο Δήμο, αναδεικνύουν τις σοβαρές ευθύνες της Δημοτικής Αρχής.

Το σχέδιο Ξενοκράτης που έχει εκπονήσει η Νομαρχία Αχαΐας είναι ένα σχέδιο κυριολεκτικά επί χάρτου. Χρειάζεται άμεσα να φτιαχτεί νέο που να το διακρίνει η λειτουργία και η αποτελεσματικότητα σε περίπτωση ανάγκης.

Η παράταξή μας από το 1999 λίγα χρόνια μετά το σεισμό της Πάτρας, πρόβαλε και με συνέπεια διαχρονική, επιμένει για ένα πλέγμα άμεσων και μεσοπρόθεσμων μέτρων ενταγμένων σε ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό.

  1. Πολιτική για σύγχρονη λαϊκή εργατική κατοικία με βάση τον τελευταίο αντισεισμικό κανονισμό. Πολιτική που θα αντιλαμβάνεται την κατοικία σαν κοινωνικό αγαθό, υποχρέωση του κράτους να την παρέχει και όχι εμπόρευμα.
  2. Άμεσος έλεγχος της στατικής επάρκειας των κτιρίων και μέτρα για την αντισεισμική θωράκιση με βάση το νέο αντισεισμικό κανονισμό σε πρώτη φάση όλων των κτιρίων μεγάλης σπουδαιότητας, π.χ. νοσοκομεία, σχολεία, δημόσιες υπηρεσίες, εργοστάσια κλπ. Και στη συνέχεια όλων των κτιρίων όπου κατοικούν και εργάζονται οι κάτοικοι της πόλης, ιδιαίτερη φροντίδα πρέπει να υπάρχει για τους παιδικούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία που πολλά στεγάζονται σε ενοικιαζόμενα κτίρια. Άμεσα πρέπει να προχωρήσει η κατασκευή νέων κτιρίων για την στέγαση τους όχι μόνο γιατί θα είναι πιο ασφαλή τα παιδιά μας αλλά για να καλυφθεί και το σύνολο των αιτούντων. Σε κάθε κτίριο να τηρείται με σχολαστικότητα το μητρώο του κτιρίου και να φυλάσσεται στο κίτρινο κουτί ώστε σε περίπτωση καταστροφής να είναι προσπελάσιμο και να υπάρχουν σ’ αυτό όλα τα ισχύοντα σχέδια κατασκευής. Κατ’ αυτό τον τρόπο θα μπορούν σύντομα να προσδιοριστούν δίοδοι προσέγγισης για εντοπισμό και διάσωση επιζώντων. Το κίτρινο κουτί είναι χρήσιμο και για κάθε άλλη εργασία επισκευής, συντήρησης, ελέγχου ή μεταβίβασης του κτιρίου.
  3. Κονδύλια και πρόνοια για νέους ελεύθερους χώρους στα πυκνοδομημένα τμήματα της πόλης, να σταματήσει το μπαράζ της άρσης απαλλοτρίωσης και τσιμεντοποίησης χώρων προβλεπόμενων για πλατείες όπως το Άλσος Αγίου Αλεξίου και δεκάδων άλλων πλατειών. Απαιτείται αξιοποίηση του στρατοπέδου του ΚΕΤΧ που πρέπει να απομακρυνθεί.
  4. Μέτρα ενίσχυσης διατηρητέων κτιρίων, προστασία πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης.
  5. Διάθεση του απαιτούμενου κονδυλίου για τη μικροζωνική μελέτη στην Πάτρα, τα αποτελέσματα της οποίας θα βοηθήσουν όχι μόνο να γίνονται ασφαλέστερες οι κατασκευές, αλλά και να περιοριστεί αποφασιστικά η δόμηση σε τυχόν επικίνδυνες περιοχές.
  6. Έλεγχος στα αυθαίρετα. Εκτέλεση των αποφάσεων της Πολεοδομίας που αφορούν τα αυθαίρετα. Άμεση κατεδάφιση επικίνδυνων – ετοιμόρροπων κτιρίων. Όπως της πολυκατοικίας που έχει χαρακτηριστεί κατεδαφιστέα στην περιοχή της Αγίας Τριάδας.
  7. Να γίνει από τις αρμόδιες υπηρεσίες αυστηρή διακρίβωση της ποιότητας του σκυροδέματος και του σιδήρου, ώστε να προστατευθεί ο κάθε πολίτης.
  8. Να εκπονηθεί άμεσα σύγχρονο σχέδιο έκτακτης ανάγκης, που χρόνια ολόκληρα λέγεται, χωρίς να πραγματοποιείται. Αυτό πρακτικά σημαίνει ετοιμότητα, συνεχή ενημέρωση για τον τρόπο αντιμετώπισης του φαινομένου τόσο ατομικά όσο και σε επίπεδο γειτονιάς, ούτως ώστε ο κόσμος να αντιδρά με την μεγαλύτερη δυνατή ψυχραιμία κατά την ώρα ενός σεισμού. Να ξέρει η κάθε γειτονιά που θα πάει και να μην τρέχουν αλλόφρονες από εδώ και από εκεί. Επί πλέον για τους χώρους όπου φοιτά και διασκεδάζει η νεολαία, είναι επιτακτική ανάγκη αφενός να θεσμοθετηθεί ειδικό πλαίσιο κατασκευής και λειτουργίας τους και αφ ετέρου να εφαρμοστεί ειδικό σχέδιο εκκένωσης των χώρων αυτών, που θα πρέπει να δοκιμάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Την εκπαίδευση από την παιδική ηλικία, την «αντισεισμική» αγωγή σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο της ενημέρωσης, της ετοιμότητας και της ανάγκης ορθολογικής συμπεριφοράς πριν, κατά και μετά τον σεισμό απαιτείται να γίνεται μια εθνική άσκηση αντισεισμικής ετοιμότητας κάθε χρόνο. Συγκεκριμένα, τις μεσημεριανές ώρες μιας Κυριακής π.χ 12-1, όλοι οι τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί να δίνουν γενικές οδηγίες με βιντεοσκοπημένα-ηχογραφημένα παραδείγματα και συζητήσεις για τον τρόπο προετοιμασίας και αντίδρασης, πριν, κατά και μετά το σεισμό.
  9. Μέτρα για δίκτυο ασφαλούς κυκλοφορίας σε περίπτωση μεγάλου σεισμού.
  10. Απομάκρυνση από τις κατοικημένες περιοχές της πόλης μας των χρήσεων που μπορούν να δημιουργήσουν πρόσθετες αλυσιδωτές καταστροφές, όπως πυρκαγιές, εκρήξεις, έκλυση επικίνδυνων χημικών. Δεν μπορεί για παράδειγμα κάτω από πολυκατοικίες να λειτουργεί βενζινάδικο και ο Δήμος να το επιτρέπει. Ξεχωριστό πρόβλημα για το οποίο απαιτούνται μέτρα είναι το θέμα του κεντρικού κτιρίου του Γενικού Κρατικού Νοσοκομείου «Αγ. Ανδρέα». Τα προβλήματα είναι γνωστά, το πόρισμα του πρωτοβάθμιου Προσεισμικού ελέγχου προ ετών διατύπωνε την εκτίμηση «δομικής τρωτότητας του κτιρίου και προέκυπτε, η ανάγκη επείγουσας ενίσχυσης της φέρουσας ικανότητας του οκταόροφου κτιρίου κατ’ απόλυτη προτεραιότητα». Αντί όμως να πάρουν μέτρα, αυτό που βλέπουμε ήταν η αντιπαράθεση για το χρώμα των εξωτερικών όψεων του κτιρίου, τα κόμματα του δικομματισμού εκεί εντόπισαν το πρόβλημα. Η αντισεισμική προστασία και θωράκιση δεν μπορεί να γίνει σε μια τετραετία. Χρειάζεται σχέδιο μακρόπνοο σταθερό και να εφαρμόζεται. Σχέδιο που να εξυπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και όχι να χρησιμοποιείται σαν άλλοθι για να μεγιστοποιηθούν τα κέρδη του μεγάλου κεφαλαίου.

Ένας από τους λόγους που δεν υλοποιούνται τα παραπάνω και προβάλλεται συνεχώς από τις δυνάμεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ είναι το κόστος και που θα βρεθούν τα λεφτά. Για μας κόστος δεν έχουν τα μέτρα προστασίας και πρόληψης υπέρ της ζωής και της περιουσίας των λαϊκών στρωμάτων. Το επιχείρημά τους είναι ψεύτικο και αποπροσανατολιστικό, γιατί ακόμα και μέσα στο σημερινό πλαίσιο διαχείρισης υπάρχουν χρήματα.

  1. Μπορούν να αντληθούν σημαντικοί πόροι από το Δ’ Κοινοτικό πλαίσιο στήριξης.
  2. Μείωση των στρατιωτικών δαπανών, που όλοι γνωρίζουμε ότι δεν κατευθύνονται για την καλώς εννοούμενη άμυνα της χώρας.
  3. Υπάρχουν τεράστια ποσά, υπολογίζονται πάνω από 1.800 εκατ. ευρώ (600 δις. δρχ.) από την ανταλλάξιμη περιουσία των προσφύγων του 1922 και θα μπορούσε μέρος τους να κατευθυνθεί στην αποκατάσταση και ανάπλαση των προσφυγικών.
  4. Να επιστραφούν άμεσα οι παρακρατηθέντες πόροι από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Όπως γίνεται κατανοητό η θωράκιση της πόλης μας από έναν σεισμό δεν είναι απλά μια τεχνοκρατική διαδικασία. Είναι πολιτικό ζήτημα και έχει να κάνει με την πολιτική βούληση της Κυβέρνησης αλλά και της Δημοτικής Αρχής. Οι πολιτικές δυνάμεις που κυβερνούν κεντρικά και τοπικά υπηρετούν με θρησκευτική ευλάβεια τις επιλογές της οικονομικής ολιγαρχίας. Τα έργα της αντισεισμικής προστασίας δεν είναι επιλέξιμα έργα για το Γ’ και Δ’ Κοινοτικό πλαίσιο.

Τα μέτρα αυτά είναι αυτονόητα και μπορεί και πρέπει να παρθούν άμεσα. Ας μην έχουμε όμως αυταπάτες. Τα αυτονόητα για το λαό δεν είναι αυτονόητα για το αστικό κράτος και αν δεν πιεστεί δε θα κάνει τίποτα απ’ αυτά. Άλλες είναι οι προτεραιότητές του. Πρώτη και καλύτερη η μεταφορά πόρων από τους πολλούς παραγωγούς του πλούτου στους λίγους καπηλευτές του. Τα αυτονόητα για τον εργαζόμενο άνθρωπο μπορούν να γίνουν πράξη σ’ όλη τους την έκταση μόνο στο πλαίσιο της Λαϊκής Εξουσίας και Οικονομίας.

Για την παράταξή μας η ικανοποίηση της κοινωνικής ανάγκης της αντισεισμικής προστασίας, όπως και κάθε άλλης κοινωνικής ανάγκης στηρίζεται στην επιστημονική και τεχνολογική γνώση, και στην αδιαπραγμάτευτη πολιτικά σταθερά ότι ο πλούτος παράγεται από τον εργαζόμενο άνθρωπο και στα πλαίσια της οικονομίας σ’ αυτόν πρέπει να επιστρέφει.

Με δεδομένο ότι αντισεισμική θωράκιση, πρόληψη και προστασία σημαίνει πλέγμα άμεσων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων, ενταγμένων σε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, απαιτεί πολιτική εξουσία και οικονομία που λειτουργούν με αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των λαϊκών αναγκών.

Μόνο μέσα από εθνικό φορέα κατασκευών είναι δυνατόν να δοθεί λύση στο πρόβλημα, καθώς θα παρεμβαίνει άμεσα ν’ αποκαθιστά βλάβες, ενισχύοντας τα κτίρια αλλά και κατασκευάζοντας νέα σύγχρονα και ασφαλή.

Έτσι, η ριζική λύση και του προβλήματος της ελαχιστοποίησης του σεισμικού κινδύνου και της αντισεισμικής προστασίας απαιτεί την ανατροπή του καπιταλισμού και το χτίσιμο της Λαϊκής Εξουσίας και Οικονομίας, που μεταξύ άλλων θα αντιμετωπίζει τη γη και την κατοικία ως κοινωνικά αγαθά, και όχι σαν εμπορεύματα, και θα προβλέπει ένα πρόγραμμα λαϊκής στέγης, που θα παρέχει, αξιοποιώντας το μόχθο των εργαζομένων, φτηνούς, καλαίσθητους και σεισμικά ασφαλείς χώρους κατοικίας, εργασίας, άθλησης και διασκέδασης στο λαό.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.